onsdag den 31. oktober 2012

Metro-litteratur


Noveller på mellemtrinnet/ i udskolingen

Der er sikkert mange, der godt kan huske de her metro-litteraturstanderne, man, sidste vinter, var ved at vælte ind i på Nørreport og rundt omkring på de andre metrostationer. 
Metro-litteraturen var en kampagne, der skulle hjælpe til at promovere talentfulde danske forfattere ved at distribuere deres værker.
På standerne hang 13 forskellige booklets, (der i øvrigt blev trykt i 300.000 eksemplarer) og man kunne kvit og frit nappe sig en håndfuld blandet litterært og tage med på farten. 

I ublu stil, og over flere omgange, skovlede jeg ind, hvad der nu næsten svarer til et klassesæt (ahem.) Jeg har lidt en idé om, at jeg skal inddrage så meget muligt af verden rundt om eleverne i undervisningen, og da jeg i den periode var i praktik i en 7. klasse, skulle jeg da naturligvis lige forsøge at klemme sådan et metronovelleforløb ind.
Som sagt så gjort;

Et forslag til hvordan man kan arbejde med metrolitteratur i danskundervisningen. Her eksemplificeret ved metronoveller (3-4 lektioner)


1. Eleverne forbereder sig hjemme
Eleverne får udleveret hver en booklet med de her fire små noveller af Amalie Hassing. Novellerne kan også findes og downloades via her. (især handy til de elever, der bare ikke er helt på linje med "i-taske-op af-taske-pricippet")
Eleverne læser novellerne hjemme og tager noter til novellernes hovpersoner/fortællere baseret på elevernes egne indtryk, gerne med udgangspunkt i konkrete tekstpassager. 
Eleverne bliver desuden bedt om at undersøge "metrolitteratur" på nettet.  

2. Kort opsamling og gruppearbejde.
 På baggrund af elevernes informationssøgning taler klassen om metrolitteratur og hvad elevernes synes om sådan en tiltag; synes de det er en god ide, kender de nogle lignende kampagner, ect.
Efterfølgende sætter elevernes sig i små grupper, hvor de gennemgår de fire små noveller og løser de her elevopgaver.
Underviseren går rundt til grupperne, stiller uddybende spørgsmål og noterer sig pointer fra elevernes svar og diskussioner.
Til de elever, der foretrækker en halvtør, slavisk gennemgang, kan man forkæle dem med én sådant. Måske herfra.

3. Opsamling og diskussion i plenum
På baggrund af det underviseren noterede fra fase to, uddybes og diskuteres, hvad underviseren og klassen nu må synes er vigtige pointer fra noveller og elevopgaver.  

4. Novelleskrivning, fælles opstart
I små grupper skriver eleverne alt ned, hvad de kan huske om genren "novelle". 
På baggrund af gruppernes noter laver underviseren en "skitse" over hvordan man kan lave en novelle, gennemgår de genrefremmende træk, men føjer også til, hvis en synsvinkel eller to, skulle være smuttet i svinget. 

5. Skrivning
Eleverne skriver deres noveller færdige derhjemme. (Vi forhandlede os frem til 1/2 - 1/1 side, men det er jo op til én selv)
I klassen havde vi arbejdet lidt med "nye ord i det danske sprog," hvilket lagde op til både gode grinere og alvorlige snakke, men i hvert fald aftale jeg med eleverne, at de efter bedste evne, skulle forsøge at bruge nogle, eller bare et enkelt, af de ord vi havde snakket om. Det fungerede ret godt. 
De nye ord kan findes her, hvis man synes.

6. Respons
I grupper af 3 eller 4 læser eleverne, på skift, deres noveller højt, imens de andre elever i gruppen noterer alle "de gode ting" i novellen, samt 1-2 konkrete forslag til noget forfatteren kunne arbejde videre med. (Uklare passagerne o.lign.)
Eleverne vælger herefter 1 af de andres noveller, som de tror de kan skrive videre på og skriver ca. 20 linjers "fortsættelse" til den valgte novelle. Bagefter sammenlignes fortsættelserne.

7. De færdige noveller
Eleverne får mulighed for at rette deres noveller efter responsen. Har eleverne en klasseblog kan teksterne lægges derind, eller man kan lave en lille novellesamling. Fordelen ved bloggen er, at de forskellige fortsættelser kan skrives i kommentarfeltet.   

Elevopgaver og andet blandet
  • Føler nogen elever for én novelle til, er der denne her novelle af Mikkel Krebs Behnke, med tilhørende elevopgaver. 
  • Nogle elever synes også de var sjovt, at skrive fortsættelser på fortsættelserne. Ikke som i iphonesjovt, forståes, men stadig sjovt. 
  • For at finde inspiration og for at motivere eleverne, kan man bruge movella, som laver novellekonkurrencer, hvor eleverne kan uploade deres noveller og vinde præmie. Også en idé for de små forfatterspirer, der har lyst til at sidde og fedte med sådan noget uden for skoletiden. Følg linket her. 

Skulle man være interesseret, udkommer der ny metro-litteratur lige om lidt. Jeg skal i hvert fald ud og ha' raget noget mere til mig.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar