mandag den 22. oktober 2012

Bollox fairy tales (esol)



Jeg har haft gode erfaringer med at arbejde med fairy tales i engelskundervisningen på mellemtrinnet. Eleverne har, i de fleste tilfælde en forforståelse de kan trække på fra de tidligere klassetrin, hvor der i dansk bliver arbejdet med eventyr.
For at give undervisningen et twist, foruden at differentiere den, har jeg arbejdet med "Bollox Fairy tales." Genren hedder vel egentlig nærmere absurdist fiction eller nonsense literature eller noget i den stil, men det i det store hele er det jo bare vrøvleeventyr.
Denne øvelse er brugt til at skabe lidt afveksling, grin og kreativitet og var en del af et længere fairy tales-forløb. Jeg har, blandt andet, fokuseret på genre awareness, adjectives og composition.
Det fede er, for mig at se, at hvis man brainstormer lidt med eleverne først, kan de selv skrive nogle super fede og sjove små engelske bollox fairytales.
Any who;

Et forslag til hvordan man kan arbejde med "vrøvleeventyr" i engelskundervisningen (2-3 lektioner)

1. Warm up med adjektiver ( i grupper)
Eleverne har derhjemme forberedt minimum 5 forskellige "adjectives" på små papirlapper. De har selv lavet sætninger med alle adjectives. Nu lægges papirlapperne med bagsiden opad og i grupper af 3 skal eleverne vende en papirlap. De to, der ikke har skrevet adjektivet laver en sætning, hvor dette indgår. Er ordet for svært, forklarer den der har skrevet adjektivet ordet betydning (på engelsk) og læser sin egen sætning op.
Eleverne skal senere i lektionen bruge de forskellige adjektiver.

2. Opstart ( i grupper)
Eleverne læser " The Really Ugly Duckling" fra denne her superfine bog. The Stinky Cheese Man and Other Fairly Stupid Tales er desuden fyldt med små gode vrøvleeventyr og kan også bruges til ekstraopgaver. Om man har lyst er der også en sød native speaker, der læser historien op på dette her youtubeklip. (Kan eventuelt spilles før eleverne selv læser historien.)

3. Gruppearbejde
I de samme grupper á 3 bliver eleverne enige om, og nedskriver, 3-4 punkter over forskelle imellem "The Really Ugly Duckling" og et traditionelt eventyr. Derefter nedskriver eleverne alle de eventyr, de kan komme i tanke om. De kan tage ordbøger og internet til hjælp. Som kort opsamling skrives alle de forskellige eventyr skrives op på tavlen.

4. Mind maps
Grupperne vælger nu et par eventyr fra tavlen og laver mind maps over, hvordan man kunne lave eventyret til "bollox fairy tales". Kan Ulven hente Rødhætte på en stor, skinnende, larmende motorcykel? Eller kan de 3 små grise få hjælp fra den lokale karateklub?
Der kommer helt sikkert mange gode forslag.

5. Eventyrskrivning
I grupper eller alene ( kommer an på klassen og underviseren) skriver eleverne deres bollox fairy tales. Da jeg lavede denne øvelse bestemte eleverne selv om de ville arbejde to og to eller alene.


Forresten.. 
Da jeg lavede denne øvelse, tog det eleverne ca. 30 minutter at få strikket eventyrene sammen. De var fine og sjove og jeg vil se om jeg ikke kan grave en af dem frem og smide på bloggen.
Har man lyst, kan man give eleverne et "støtteark"til eventyrets opbygning. Denne her har jeg lynlavet over samme princip som en "eventyrsbro."
I forhold til genre awareness er det naturligvis meningen, at eleverne gøres opmærksom på forskellige genretræk, når genretrækkene mangler. Derfor er det lidt so and so om eleverne skal have et ark at støtte sig selv. På den anden side, er der nogle eleverne der bli'r helt grønne i hovedet over for meget kreativitet - de vil gerne forkæles med struktur og støtteark.


 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar